Hubs

We staan open voor gebruik van een stadshub, maar zien nog veel praktische bezwaren

Het effect van hubs

Kunnen stads- of campushubs bijdragen aan een duurzamer en leefbaarder campus Heijendaal? En hoe zit het dan met de servicegraad en de (verdeling van) kosten?

Hiervoor deden we de volgende onderzoeken:

1 Casestudy levering via hub
2 Analyses impact hub
3 Overwegingen leveranciers hubgebruik
4 Optimale voorraad- en routebeslissingen
5 Logistiek concept voor pakketten

Conclusies

Duurzamer maar duurder

De campus via een stads- of campushub beleveren, biedt kansen tot gebundeld (dus minder) en zero-emissietransport. Dat komt de duurzaamheid en leefbaarheid ten goede. Toch zijn er kanttekeningen. Want door het huidige beperkte volume op de stadshub en het nog op de oude manier bevoorraden van overige Nijmeegse klanten, leidt leveren via de stadshub eerder tot meer dan minder kosten.

Maak de hub aantrekkelijk

Om de stadshub aantrekkelijker te maken, zou die als voorraadlocatie gebruikt kunnen worden. En wanneer de hubexploitant meer klanten werft, dalen de kosten per zending. Een andere manier om het gebruik van een hub door leveranciers te verhogen, is door het als eis op te nemen in aanbestedingen.

Hoe zit het dan met de levertijd bij bestellingen? Medewerkers moeten wellicht rekening houden met langere doorlooptijden. Lees meer hierover en over het effect van een stads- en/of campushub in de volledige onderzoeken.