Campus Heijendaal

OP WEG NAAR EEN SCHONE EN VEILIGE CAMPUS

Op één vierkante kilometer huisvest Campus Heijendaal in Nijmegen drie grote instellingen: Radboudumc, Radboud Universiteit en HAN. Vele goederenstromen gaan van en naar deze instellingen. Samen willen ze de manier waarop ze worden beleverd verbeteren.

Samenwerkingsovereenkomst

Elke werkdag is het een drukte van belang op Heijendaal, de campus van Radboud Universiteit, Radboudumc en HAN. Met dagelijks meer dan 60.000 mensen aanwezig en het nodige goederentransport is het een hele kunst om alle verkeersstromen veilig en duurzaam te laten verlopen. Om dat nog beter te kunnen doen, hebben de drie campusinstellingen vrijdag 14 juni 2019 een samenwerkingsovereenkomst getekend. Dit onder de naam Fieldlab Campus Heijendaal.Tijdens deze bijeenkomst is ook de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek getekend.Partijen in de Green Deal ZES delen het doel dat in 2025 steden zoveel als mogelijk emissievrij worden beleverd.

Schoner, duurzamer, innovatiever en veiliger transport

Binnen dit fieldlab onderzoeken we hoe het dagelijkse goederentransport van en naar campus Heijendaal schoner, duurzamer, innovatiever en veiliger kan. Dit met de nadrukkelijke ambitie deze concepten en geleerde lessen overdraagbaar te maken naar andere organisaties en praktijksituaties. De campusinstellingen HAN, Radboud Universiteit en Radboudumc gaan met gezamenlijke bevoorrading experimenteren. Door de manier van bevoorrading te verbeteren kunnen we lagere emissies, kosten en congestie (minder voertuigen) realiseren. En tegelijkertijd het serviceniveau en de veiligheid verbeteren. “Hoe, in welke mate en onder welke voorwaarden, is onderwerp van het onderzoek”, aldus dr. ir. Enide Bogers, die het onderzoek voor Heijendaal leidt. Ook besteden we aandacht aan het slimmer organiseren van afvalstromen.

Logistieke puzzel

Door bijvoorbeeld goederen aan de rand van Nijmegen te leveren en van daaruit met emissievrij (elektrisch) vervoer in zo weinig mogelijk ritten naar de campus te brengen, is er minder verkeer en minder CO2-uitstoot. Maar hoe los je zo’n logistieke puzzel zo efficiënt mogelijk op? En is deze manier van goederenlogistiek voor alle partijen betaalbaar? Wat zijn geschikte transportmiddelen? Dat gaan we de komende jaren onderzoeken binnen dit fieldlab.

Partners

Naast de HAN, Radboud Universiteit en Radboudumc zijn onder andere KennisDC Logistiek Gelderland, CB, UTS Verkroost, de Gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland intensief betrokken bij dit fieldlab. Het is een deelproject van Living Labs Sustainable Supply Chain Management in Healthcare.