Logistieke stromen
“
Hoe verduurzamen we servicelogistiek en laten we partijen samenwerken?
Daarvoor deden we de volgende onderzoeken:
Onderzoeksvraag: Hoe kan de inrichting van servicelogistiek op de Radboud Universiteit verduurzaamd worden door het verminderen van transportbewegingen en CO2-uitstoot? En welke invloed heeft dit op de servicegraad?
Onderzoeksvraag: Hoe overwinnen actoren hardnekkige uitdagingen bij samenwerking voor het creëren van oplossingen voor de last mile?
Onderzoeksvraag: Welke variabelen beïnvloeden de keuze rondom verduurzaming van de stroom verpakkingen?
Conclusies
Alternatief vervoer
De servicelogistiek op Radboud Universiteit bestaat uit vier externe bedrijven die kleine reparaties en verbouwingen uitvoeren. Uit onze onderzoeken blijkt dat zij niet elke keer per auto/werkbus op de campus zijn. Soms lopen ze, gebruiken ze (vracht)fietsen of e-scooters. De auto’s en werkbussen die ze wel gebruiken, zouden in de toekomst elektrisch moeten zijn. We voorzien nog wel pijnpunten in de infrastructuur.
Doorbreek vicieuze cirkels
Partijen die gaan samenwerken aan last mile oplossingen, krijgen vaak te maken met hardnekkige uitdagingen. Die uitdagingen kunnen uiteindelijk leiden tot vicieuze cirkels waardoor dringende maatschappelijke problemen (zoals te veel CO2-uitstoot) in onze binnensteden niet kunnen worden opgelost. Aan de betrokkenen om die cirkels dus te doorbreken!