Inkoop en retourenlogistiek
“
Verduurzamen van inkoopproces
Hoe kunnen we het proces van inkoop en retourenlogistiek aanpassen en inrichten
om de last-mile-logistiek te verduurzamen?
Hiervoor deden we de volgende onderzoeken:
Onderzoeksvraag: Op welke manieren kunnen de inkoopprocessen van facilitaire goederen het best worden aangepast om de last-mile-belevering naar Campus Heijendaal duurzamer te maken?
Onderzoeksvraag: Hoe moet het inkoopproces voor HAN-campus Heijendaal worden ingericht, zodat zendingen duurzaam via de campushub en/of stadshub naar de campus vervoerd kunnen worden?
Onderzoeksvraag: Welke rol speelt gedrag bij inkoopbeslissingen?
Onderzoeksvraag: Hoe wordt de toepassing en ontwikkeling van duurzame inkoop op de campus beïnvloed? Welke factoren spelen een rol?
Onderzoeksvraag: Hoe kunnen inkoopbeslissingen de hoeveelheid verpakkingsafval beïnvloeden en de hele keten duurzamer maken?
Conclusies
Samenwerken
Samenwerking lijkt hierin het sleutelwoord. Alleen als hubexploitant, leveranciers en ontvangers open met elkaar in gesprek gaan, kunnen ze hun wensen op elkaar afstemmen en tot innovatieve oplossingen komen. Zowel op de korte als lange termijn.
Vertel waarom en hoe
Inzicht en bewustzijn bij medewerkers is cruciaal. Communiceer bijvoorbeeld bij welke leverancier ze producten moeten bestellen. Daardoor kunnen inkopen ook meer gebundeld worden. Om duurzame inkoop nog beter in te voeren en ontwikkelen, zijn er meer belemmerende en stimulerende (interne én externe) factoren die aangepakt moeten worden. Denk aan de motivatie van medewerkers (stimulans) en de kosten (belemmering).
Verpakkingsafval verminderen
De last-mile-logistiek verduurzamen betekent ook anders inkopen om de verpakkingshoeveelheid te verminderen. Zoals bundeling van goederen en gebruik van herbruikbare kratten.