De Zorggame

De kwaliteit en betaalbaarheid van onze zorg staan onder druk. Door vergrijzing stijgt het aantal patiënten en daalt het aantal zorgmedewerkers: er moet iets gebeuren om goede zorg te garanderen! In de zorggame leer je vanuit een logistieke en bedrijfskundige invalshoek zorgprocessen te verbeteren. Denken in ketens staat hierbij centraal. Dit ketendenken is momenteel nog geen gemeengoed.  Een specialisme focust regelmatig op zijn eigen taken, terwijl het voor de patiënt belangrijk is dat het gehele zorgtraject integraal gepland en afgestemd wordt.

Het KennisDC Logistiek Gelderland heeft in samenwerking met de HAN een fysieke / deels digitale game ontworpen die (toekomstige) zorgprofessionals helpt op het juiste moment verder te kijken dan de eigen afdeling. De Zorggame blijkt een inspiratiebron om de kwaliteit en efficiëntie van de zorgprocessen te verbeteren, een prima eerste stap in een veranderingstraject. Tijdens de game worden ideeën uit zorglogistiek, kwaliteitszorg en LEAN toegepast. Daarnaast geven de trainers ook feedback op de communicatie en samenwerking van de deelnemers.

De zorggame in het kort

  • Voor 10 tot 20 deelnemers;
  • Geschikt voor professionals en studenten;
  • Tijdsinvestering: ca. 2 a 3 uur;
  • Ideaal als start van een veranderingstraject: over eigen afdeling heen kijken en denken in zorgketens!

Voordelen

In een kort tijdsbestek krijgen medewerkers van een zorginstelling:

  • inzicht in het belang van logistiek en bedrijfskunde in (zorg)processen;
  • een beeld van wat het eigen handelen voor anderen in de keten betekent;
  • handvatten om een keten te analyseren en optimaliseren;
  • meer teamspirit en enthousiasme om met de opgedane kennis en vaardigheden de eigen processen te verbeteren.

Wat gaan we doen?

Van eilandjespolitiek naar ketendenken 

De game kan in 3 uur gespeeld worden en is geschikt voor groepen van 10 tot 20 studenten en professionals. Elke deelnemer krijgt een rol toebedeeld van een professional in een zorgomgeving. Het doel is om zo veel mogelijk patiënten zo goed mogelijk te behandelen. Een dobbelsteen bepaalt hierbij het aantal patiënten en het soort klacht. Spelenderwijs en onder tijdsdruk brengen zij het principe van continu verbeteren in de praktijk.   

Inzicht en enthousiasme

Na afloop van de game weten de deelnemers hoe ze zorglogistieke principes en LEAN kunnen toepassen in de zorg. Door tussentijdse evaluaties beseffen ze wat het eigen handelen voor anderen in de keten betekent en hebben ze manieren geleerd om een zorgketen te analyseren en optimaliseren. ”Ik ben er in getuind door alleen mijn eigen taak goed uit te willen oefenen”, zei een van de deelnemers, ”terwijl ik eigenlijk best weet dat het om het geheel gaat. Zou ik dat op mijn eigen werk ook zo doen?” Na het spelen van de game is er zichtbaar meer teamspirit en enthousiasme om met de opgedane kennis en vaardigheden eigen processen te gaan verbeteren.  

Principes achter de zorggame 

Voor de verbetering van zorgprocessen is een aantal bedrijfskundige principes relevant, zoals ketensamenwerking, standaardisatie, planning, ICT en LEAN. De game is zo ontworpen dat toepassing van deze principes tot concreet meetbare en betere resultaten leidt. Zo motiveert en stimuleert de game deelnemers, niet alleen individueel maar ook als groep, het zorgproces te verbeteren.

De game wordt ook ingezet binnen het hbo-onderwijs om studenten kennis te laten maken met het ketendenken en is vast onderdeel van het interne opleidingstraject bij CWZ (Canisius Wilhelmina Ziekenhuis).

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden om het spel in uw organisatie te spelen en/of een kostenindicatie, neem dan vrijblijvend contact op met Henny van Gaalen. Voor meer achtergrond over de ontwikkeling en opzet van de game verwijzen we u naar het artikel Bogers, E.A.I., Weijers, S.C.J.M., Westerman, R.W., Faber-De Lange, B., (2013) De HAN-zorggame: spelenderwijs werken aan ketendenken in de zorg, Vervoerslogistieke Werkdagen, Congresbundel deel 2, pag 359-372